Saavutettavuus – "Design for All"

Saavutettavuus on digimaailman esteettömyyttä: sitä, että erilaisten ihmisten on helppo käyttää digitaalisia palveluita tilanteesta tai rajoitteista riippumatta. Hyvä saavutettavuus on joillekin välttämätöntä ja kaikille hyödyllistä. Saavutettavuuden huomioiminen on myös asiakaslähtöisyyttä.

Miksi kehittää verkkopalvelun saavutettavuutta?

Laki velvoittaa.
Suomessa laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa viranomaisia, julkisoikeudellisia laitoksia sekä osaa järjestöistä ja yksityisen sektorin organisaatioista noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia. Laki pohjautuu EU:n saavutettavuusdirektiiviin. Julkisen sektorin verkkopalvelujen on oltava lain mukaisia 23.9.2020 mennessä, ja lain piirissä olevien yksityisen sektorin palvelujen viimeistään 1.1.2021.

Palvelun käytettävyys paranee. 
Kun panostat saavutettavuuteen, panostat samalla myös palvelun käytettävyyteen – ja siitä hyötyvät ihan kaikki.

Se on liiketoiminnallisesti järkevää. 
Saavutettavuuteen panostaminen voi olla liiketoiminnallisesti kannattavaa. Suomessa on arviolta yli miljoona ihmistä, joilla voi olla vaikeuksia asioida verkossa saavutettavuuspuutteiden vuoksi.

Se on reilua. 
Saavutettavien palveluiden kehittäminen parantaa ihmisten yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa.
 

Millainen on saavutettava verkkopalvelu?

Saavutettava verkkopalvelu on teknisesti virheettömästi toteutettu, käyttöliittymältään selkeä ja sisällöltään ymmärrettävä seuraavien periaatteiden mukaisesti.

  • Havaittava: Sisältö ja käyttöliittymän osat esitetään tavoilla, jotka käyttäjä voi havaita. Esimerkkejä: riittävä kontrasti, tekstitykset sekä sisältörakenne, joka helpottaa lukemista ruudunlukuohjelmalla.
  • Hallittava: Käyttöliittymä, navigointi ja palvelun toiminnallisuudet ovat hallittavissa myös pelkällä näppäimistöllä. Käyttäjä voi navigoida ja etsiä sisältöä usein eri tavoin. Käyttäjillä on tarpeeksi aikaa lukea ja käyttää sisältöä.
  • Ymmärrettävä: Tekstisisältö on selkeää, ja käyttäjä ymmärtää, miten palvelua käytetään. Esimerkiksi lomakekentissä on kuvaavat nimet. Sivuston kieli on ohjelmallisesti tunnistettavissa.
  • Toimintavarma: Sisältö on yhteensopiva eri asiakasohjelmien ja avustavien teknologioiden kanssa ja sisällön voi niillä luotettavasti tulkita.
     

Saavutettavuusauditointi auttaa sinut alkuun

Saavutettavuusauditointi on ensimmäinen askel verkkopalvelun saavutettavuuden kehittämisessä. Auditointi tarjoaa ymmärryksen palvelunne saavutettavuuden nykytilasta ja kehitystarpeista. 

Kartoitamme auditoinnissa palvelunne puutteet ja ongelmat saavutettavuuden kannalta ja tarjoamme niihin parannusehdotuksia ja ratkaisuja.

Keskitymme auditoinnissa pääosin verkkopalvelun teknisen toteutuksen ja käyttöliittymän selkeyden arviointiin aistirajoitteisten ja motorisesti rajoitteisten ihmisten näkökulmasta.


1 – Tekninen testaus

Asiantuntijamme testaa palvelun havaittavuuden ja hallittavuuden ruudunlukuohjelmien ja automatisoitujen testaustyökalujen avulla.


2 – Käyttöliittymän arviointi

Asiantuntijamme arvioi palvelun käytettävyyden: navigaation, ulkoasun ja sivujen rakenteen ymmärrettävyyden ja helppokäyttöisyyden.


3 – Raportin koostaminen

Koostamme havaintomme ja ehdotuksemme kattavaksi raportiksi, joka toimii selkeänä ja priorisoituna tehtävälistana saavutettavuuden kehittämiselle.



Käytämme arvioinnissa WCAG 2.1-ohjeistuksen (Web Content Accessibility Guidelines) AA-tason onnistumiskriteerejä, joihin laki velvoittaa. WCAG on kansainvälinen saavutettavuusvaatimusten kriteeristö.

 

Haluatko tietää lisää? Ota yhteyttä!

Jätäthän puhelinnumerosi, jos haluat että soitamme sinulle.
Kaikki lähettämäsi henkilötiedot käsitellään Druidin tietosuojaselosteen mukaisesti.