Ruka ski resort air view

Rukakeskus

Enemmän myyntiä verkkokauppauudistuksella
Yhteistyö Druidin kanssa oli sujuvaa. Erityisesti arvostimme tiimin teknistä osaamista ja halua olla jalkauttamassa ketteriä prosesseja myös asiakkaan toimintatapoihin.
Ida-Maria Kivelä - eCommerce Specialist

Kuusamossa sijaitseva Rukan talviurheilukeskus on monipuolinen vapaa-ajanviettokeskus, joka tarjoaa lukemattomia erilaisia aktiviteetteja ja oheispalveluja. Palvelutarjonnan monipuolisuus hyödyttää tietenkin alueella vierailevaa matkailijaa, mutta samalla se asettaa suuria haasteita sivuston päivitettävyydelle ja verkkokaupan toiminnallisuudelle.

Drupal ja Drupal Commerce olivat Rukalle tuttuja ja hyväksi todettuja alustoja jo aikaisemman verkkosivu-uudistuksen myötä. Verkkokaupan käytettävyydessä ja päivitettävyydessä havaittujen puutteiden lisäksi myös Drupal 7 kaipasi päivitystä uudempaan versioon. Druid valittiin kumppaniksi paitsi akuutteihin uudistuksiin, myös palvelun jatkuvaan kehitykseen. 

Rukan verkkokaupan uudistaminen aloitettiin maaliskuussa 2017 ja ensimmäiset uudistukset julkaistiin seuraavana syksynä. Teknisten uudistusten ja rajapintaintegraatioiden lisäksi myös sivuston visuaalista ilmettä päivitettiin projektin yhteydessä. Koko projekti toteutettiin alusta loppuun Scrum-toimintaperiaatteiden mukaisesti ja tiimin kokoonpanoa vaihdettiin projektin aikana joustavasti tarpeiden mukaan.

Lähtötilanne

Kuusamossa sijaitseva Ruka on yksi Suomen suosituimmista hiihtokeskuksista, jonka korkeatasoiset harjoittelu- ja kilpailupaikat sekä muut aktiviteetit ovat saaneet myös maailmanlaajuista tunnustusta. Rukan verkkokauppa oli hiljattain uudistettu Drupal 8 ja Commerce -alustalle, mutta palvelussa oli parannettavaa. Eri kassajärjestelmät eivät esimerkiksi keskustelleet keskenään, pienimpiinkin muutoksiin tarvittiin koodaria eikä mobiilikäyttäjien käyttökokemus vastannut toivottua tasoa. Ketterämmän toimintamallin saavuttamiseksi ja hyväksi havaitun verkkokaupan jatkokehittämiseen haluttiin hyvä kumppani, joka kykenisi myös kehittämään verkkopalvelun visuaalista ilmettä.

Mitä teimme?

Yksi verkkokaupan täydellisen uudistamisen suurimmista haasteista oli saada Drupal integroitua hissilippukaupan kanssa. Integraation ansiosta ei ostettujen lippujen tietoja enää tarvitse syöttää kahteen eri järjestelmään, vaan tiedot menevät kassoille ja hiihtohissien porteille. Jatkossa tulemme yhdistämään samaan järjestelmään myös muita palveluja useasta domainista, sekä tuomaan verkkokauppaan mahdollisuuden yhdistellä aiempaa monipuolisemmin eri palveluntarjoajien tuotteita, esimerkiksi majoitus + hissilippu + välinevuokraus -tarjouspaketiksi.

Jatkokehityksen sujuvoittamiseksi koulutimme myös asiakkaan tuoteomistajan Scrum-osaajaksi.

Tulokset

Uudistunut verkkopalvelu palvelee käyttäjiä huomattavasti aiempaa paremmin ja on huomattavasti helpompi ylläpitää. Kausikortit, lahjakortit, yritysten kausikortit, vuokravälineet ja bussikuljetukset löytyvät nyt kaikki samasta verkkokaupasta. Parannettujen hakumahdollisuuksien avulla käyttäjä voi myös etsiä esimerkiksi majoitusvaihtoehtoja aiempaa monipuolisemmilla hakukriteereillä. Parantuneen käytettävyyden ansiosta mobiilisti tapahtuvien ostojen määrä kasvoi noin 30 %. Kokonaismyynti verkossa kasvoi 12% edelliseen kauteen verrattuna.

Haluatko tietää lisää?

Ota yhteyttä