Otava

Otava Oppimisen palvelut Proffo PoC

Design
React
Drupal
Projekti sujui sovitusti, aikataulussa ja budjetissa pysyen. Plussana saimme myös vahvempaa ketterän kehityksen osaamista omaan sisäiseen tekemiseemme. Druidilaiset ovat mukavaa, helposti lähestyttävää porukkaa joiden kanssa oli ilo työskennellä.
Minna Karlsson
-
projektipäällikkö

Lähtötilanne

Vuoden 2018 alussa voimaan tullut amisreformi, eli ammatillisen koulutuksen uudistaminen osaamisperusteiseksi ja asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi lisää työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja yksilöllisiä opintopolkuja. Paitsi työharjoittelujaksoihin, oppimisen painopiste siirtyy koululuokista myös virtuaalisiin ympäristöihin. Tämän seurauksena tarve viestiä opettajan, opiskelijan ja harjoitteluyrityksen edustajan välillä kasvaa. Kouluille tarkoitetun sovelluksen avulla Otava Oppimisen palvelut voi myös tarjota uudenlaisia, työelämälähtöisiä sisältöjä saman alustan kautta.

Mitä teimme?

Applikaatiomaisen käyttökokemuksen ja helpon ohjelmistotuotannon mahdollistamiseksi sovellus toteuttiin PWA-tekniikalla (Progressive Web Application). PWA on tehty Reactilla ja backend on toteutettu Symfony 4:lla. Projektia edistettiin Scrum-mallilla ja kahden viikon sprinteissä. Projektissa oli myös ohjausryhmä.

Sovelluksen tärkein yksittäinen ominaisuus on Työ-chat, jonka avulla opiskelijalla, opettajalla ja työharjoittelun ohjaajalla on käytössään toistensa tiedot sekä kaikki harjoitteluun liittyvät sisällöt ja näyttösuunnitelma, mahdollisuus viestiä keskenään sekä antaa palautetta.

Tiimissä oli Druidilta kolme aktiivista jäsentä, arkkitehti,full stack developer sekä frontend developer. Lisäksi mukana oli pistemäisesti designer, projektipäällikkö sekä myyjä. Asiakkaan puolelta projektiin osallistuivat project owner sekä tarvittaessa designer ja sisältöosaajia.

Tulokset

Asiakas oli lopputulokseen tyytyväinen, mutta luonnollisesti haluaa hakea palautetta myös käyttäjiltä. Seuraava tärkeä virstanpylväs onkin sovelluksen testaaminen yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Vuoden 2018 alussa voimaan tullut amisreformi, eli ammatillisen koulutuksen uudistaminen osaamisperusteiseksi ja asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi lisää työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja yksilöllisiä opintopolkuja. Paitsi työharjoittelujaksoihin, oppimisen painopiste siirtyy koululuokista myös virtuaalisiin ympäristöihin. Tämän seurauksena tarve viestiä opettajan, opiskelijan ja harjoitteluyrityksen edustajan välillä kasvaa. Kouluille tarkoitetun sovelluksen avulla Otava Oppimisen palvelut voi myös tarjota uudenlaisia, työelämälähtöisiä sisältöjä saman alustan kautta.

Haluatko tietää lisää?

Ota yhteyttä