Shopping carts

Drupal Commerce – milloin se on paras valinta verkkokauppa-alustaksi?

Henna Pelkola
10.10.2017
|
Henna Pelkola

Verkkokauppa-alustojen välinen kilpailu kasvaa ja kovenee tiukkaa tahtia yritysten bisnesten siirtyessä yhä enemmän verkkoon digitalisoitumisen myötä. Moni liiketoiminnan kehittäjä saattaakin tuntea olonsa neuvottomaksi erilaisten vaihtoehtojen edessä. Mistä tietää, mikä on se paras alusta omalle yritykselle? Mitä seikkoja valinnassa tulisi ottaa huomioon?

Selvää on, että liikkeelle kannattaa lähteä yrityksesi liiketoiminnan tarpeista ja tavoitteista: mikä rooli verkkokaupalla on liiketoiminnassasi nyt ja tulevaisuudessa? Kuinka paljon voit investoida rahaa ja aikaa verkkokaupan kehitykseen? Entäpä asiakkaasi – mitä he odottavat osto- tai asiointikokemukseltaan ja miten nuo odotukset voisi jopa ylittää? Kun pohjatyö on tehty, sinulla on jo melko selkeä kuva verkkokauppakonseptistasi ja sopivien alustojen kartoittaminen on huomattavasti helpompaa. 

Esimerkiksi perinteiseen tuotemyyntiin sopivat parhaiten pitkälle tuotteistetut ratkaisut kuten Magento sekä niin sanotut valmiskaupat kuten Shopify. Markkinointivetoiseen, sisältöjä painottavaan myyntiin puolestaan käyvät julkaisujärjestelmäpohjaiset ratkaisut kuten Drupal Commerce, WordPressin WooCommerce tai Episerver Commerce. Lisäksi on olemassa todellisia raskaan sarjan järjestelmiä, kuten IBM:n, SAP:n ja Oraclen tuotteet, joita Suomessa näkee vain hyvin suurten yritysten käytössä.

Uunituore Drupal Commerce 2.0

Koska Druidin juuret ovat Drupal-kehityksessä, meillä tietysti on sanamme sanottavana nimenomaan Drupal Commercesta.

Vaikka Drupal Commerce on markkinaosuuksien valossa vielä haastajan asemassa joihinkin kilpailijoihinsa nähden, se kuitenkin pesee monet muut järjestelmät räätälöitävyyden sekä sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kaupan toiminnallisuuksien osalta. Ja kiri on kova: vastikään (20.9.2017) julkaistu Drupal Commerce 2.0 sisältää yli 30 toiminnallisuutta, jotka aiemmissa versioissa olivat erikseen asennettavia moduuleja. Commerce 2.0 on siis toiminnallisuuksiltaan ja suorituskyvyltään huomattavasti entistä monipuolisempi ja käytettävämpi sellaisenaan, “out of the box”. Se myös sopii yhteen uusimman Drupal 8 -julkaisujärjestelmän kanssa. 

Drupal Commerce 2.0 toi tullessaan parannuksia muun muassa seuraaviin asioihin:

  • Kassatoiminnallisuuksien käyttökokemusta on uudessa versiossa parannettu merkittävästi.
  • Alennus- ja tarjoustoiminnallisuuksia on monipuolistettu.
  • Arvonlisävero-toiminnallisuudet on täysin uudistettu.
  • Järjestelmään on integroitu jo yli 30 maksurajapintaa, ja se tukee myös käteismaksutapoja.

Drupal Commerce on tällä hetkellä käytössä yli 60 000 sivustolla, ja upouusi Commerce 2.0 nyt jo yli 1700:lla – mukaan lukien meidän käynnissä oleva verkkokauppaprojektimme Rukakeskuksen kanssa. 

Räätälöitävistä räätälöitävin

Drupalista usein sanotaan, että sillä voi tehdä mitään vaan: kaikki onnistuu, kaikkeen on olemassa moduuli. Se onkin totta, sillä läpikotaisin modulaarisena järjestelmänä Drupal Commerce on muokattavissa mihin tahansa liiketoimintatapaan istuvaksi. Se on markkinoiden joustavin verkkokaupparatkaisu, joka tarjoaa tarvittavat toiminnallisuudet kaikenlaiseen verkkomyyntiin vapaudesta tinkimättä: käyttöliittymän ja järjestelmän hallinnan työkalut sekä ulkoasu voidaan suunnitella juuri haluamallasi tavalla. Drupal Commercen käyttö on helppoa eikä vaadi sinulta teknistä osaamista.

Kuulostaa hyvältä, eikö? Etenkin kokenut verkkokauppias, joka jo tietää, etteivät valmiskaupat hänen spesifejä vaatimuksiaan tue, todennäköisesti arvostaa Drupalin joustavuutta. Räätälöitävyys ei kuitenkaan itsessään tuo vielä asiakkaalle arvoa, jos hän ei tiedä mitä haluaa ja tarvitsee. Niinpä laadimme Drupal Commercelle suuntaa-antavat valintaperusteet, joita vasten voit peilata yrityksesi liiketoiminnan kehitystarpeita.

Miksi ja milloin valita Drupal Commerce?

Drupal Commerce on varteenotettava vaihtoehto verkkokauppa-alustaksi ainakin seuraavissa tapauksissa:

Haluat käyttökokemukseltaan täysin yhtenevän verkkokaupan ja verkkosivuston. Drupal Commerce on ainoa verkkokauppa-alusta, joka on rakennettu enterprise-tason julkaisujärjestelmän päälle. Kun valitset Drupalin, saat samalta luukulta sekä julkaisujärjestelmän että verkkokaupan – saumattomasti toisiinsa integroituina. Voit hallinnoida verkkosivustoa ja verkkokauppaa yhdessä ja samassa järjestelmässä. Esimerkiksi Magentolla tämä ei onnistu, vaan avuksi tarvitaan jokin toinen toimittaja julkaisujärjestelmää varten ja verkkokaupan ja verkkosivuston domainit vain linkataan toisiinsa.

Haluat korostaa sisältöjä, et tuotteita. Kun kyse ei ole pelkästä suoraviivaisesta tuotteiden myynnistä vaan myös myyntiä tukevista markkinoinnillisista sisällöistä, verkkokauppajärjestelmän sisältävä julkaisujärjestelmä on ehdoton valinta. Drupal Commerce yhdistää erilaiset sisällöt ja tuotteet saumattomasti toisiinsa monipuolisten sisältömarkkinoinnin työkalujensa ansiosta. Pitkälle tuotteistetut verkkokaupparatkaisut eivät tähän taivu.

Verkkokauppasi tulee voida integroida erilaisiin taustajärjestelmiin. Drupal Commercella onnistuu verkkokaupan integrointi oikeastaan mihin tahansa muuhun järjestelmään, kuten vaikkapa markkinoinnin automaatio-, tuotetiedonhallinta- tai asiakkuudenhallintajärjestelmään.

Yrityksesi tekee digitaalista kauppaa. Kyse voi olla esimerkiksi jäsenpalvelusta tai tilauskanavasta – mistä tahansa digitaalisesta tuotteesta. Drupal Commerce tarjoaa kilpailijoitaan edistyksellisimmät työkalut näihin tarpeisiin, kuten vaikkapa lisenssien ja tiedostojen hallintaan.

Verkkokauppasi on suuri ja budjettisi lähentelee kuusinumeroista. Drupal Commercella tuskin kannattaa rakentaa kovinkaan pientä ja yksinkertaista verkkokauppaa. Toki se soveltuu myös perinteisten, tuotemyyntiin keskittyvien verkkokauppojen alustaksi, mutta sen potentiaalista jää tällöin paljon hyödyntämättä eikä ratkaisu ole kustannustehokas. Monipuolisena ja joustavana järjestelmänä Drupal Commercella voidaan toteuttaa monimutkaisetkin kaupankäynnin kiemurat ja luoda rikkaita ostokokemuksia yhdistämällä kaupankäynti sisältöihin.

Haluat avoimen lähdekoodin ratkaisun. Kun valitset Drupal Commercen, et maksa lisenssimaksuja etkä ole sidoksissa yhteen toimittajaan. Avoin lähdekoodi mahdollistaa kustannustehokkaan kehitystyön ja monipuoliset laajennusmahdollisuudet. Valtavan kehittäjäyhteisön ansiosta järjestelmä on erittäin korkealaatuinen, toimintavarma ja tietoturvallinen. Suljetut järjestelmät ovat tyypillisesti rajoittuneempia niin räätälöitävyyden, laajennettavuuden kuin ulkoasunkin osalta.

Haluat pitkäikäisen ratkaisun, joka kasvaa ja kehittyy liiketoimintasi mukana. Tulevaisuus kannattaa pitää mielessä alustaa valittaessa. Juuri joustavuutensa ansiosta Drupal Commerce mukautuu verkkopalvelusi ja liiketoimintasi muuttuviin tarpeisiin, oli kyse sitten uudenlaisista sisällöistä, uusista kaupanteon tavoista, asiakaskohtaisista räätälöinneistä tai volyymin kasvusta.

Kuten Drupal-projektin perustaja ja vetäjä Dries Buytaert syyskuisessa State of Drupal -puheessaan totesi: “Drupal is for ambitious digital experiences. It isn’t about how big you start, it’s about how you hope to grow.” 

Haluatko tietää lisää Drupal Commercesta? Ota meihin yhteyttä niin katsotaan, millä tavoin se voisi palvella sinun yrityksesi tavoitteita.


Tekstiä muokattu 13.10.2017: 
Kuten Perttu Tolvanen Vierityspalkki.fi -blogissaan huomauttaa, myös joidenkin suljettujen järjestelmien puolella on viime vuosina lisäosakehitystä avattu kolmansille osapuolille ja näin saatu laajennettavuus huomattavasti paremmalle tasolle. Pahoittelumme, sorruimme tässä kärjistämiseen ja yleistämiseen. Poistimme tekstistä maininnan Episerveristä esimerkkinä suljetusta järjestelmästä. Muutoin seisomme kuitenkin sanojemme takana, sillä kokemuksemme mukaan käytännössä mikään järjestelmä ei pääse Drupalin tasolle laajennoksien määrässä tai niitä kehittävän yhteisön koossa.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.