Rahhoo Verkosta

Kun verkkosivulta tulikin liidi

Mikko Hämäläinen
30.07.2015
|
Mikko Hämäläinen

Nykyään kaikilla on nettisivut ja niin pitää ollakin. Monikiloiset puhelinluettelot ovat vaihtuneet internet-selaimeen ja kapulan kanssa yhteystietojen kaivaminen onnistuu vaikka taksimatkalla. Oma tassunjälki internetissä on toki tavoittelemisen arvoinen saavutus itsessään, mutta joskus kuitenkin voisi olla hyvä pysätyä hetkeksi ja tuumata sitä pohjimmaista syytä nettisivujen pakertamiselle?

Voin säästää aikaasi: Ne verkkosivut ovat siellä tekemässä pisnestä isolla P:llä, jotta sinä ja myyjä-armeijasi pääsisitte vähemmällä maallisella raatamisella.

Kun tulevilta asiakkailta vähän kyselee, että miksi he ovat projektiin lähtemässä ja millaisia odotuksia tulevalle verkkopalvelulle asetetaan, ovat vastaukset vaihtelevia. Osalta vastaus tulee kuin kaupan hyllyltä: "jotta saadaan myytyä jotain... isosti", toiset taas ovat epävarmoja.

Oletan härskisti, että epävarmuus tavoitteiden suhteen johtuu siitä klassisesta syystä, että markkinointiosasto on isossa talossa ihan eri päädyssä kuin myyntimiehet ja yhteyttä pidetään lähinnä pikkujoulujen jatkoilla. Näin ei kuitenkaan tarvitsisi olla, koska pienellä yhteistyöllä näiden kahden yksikön ja nettisivufirman Business Analystin välillä voitaisiin kotisivut valjastaa rahasammoksi. Näin vanhan webbisivun uusimisen kustannukset muuttuvatkin myyntiä palvelevaksi investoinniksi.

Meidän nykyiset, jo vähän maailmaa nähneet, verkkosivumme tuottavat harmaudestaan huolimatta vuositasolla vakuuttavan kansan liidejä. Se johtuu lähes yksinomaan tuosta sivulla kulkevasta "osta jotain" "ota yhteyttä" namiskasta. Oma helmasyntimme on ollut rakentaa maine webin ulkopuolella puhumalla konferensseissa ja tekemällä timanttisia asiakastoimituksia, mutta jättää saaavutuksista kertominen ja asiantuntijajutut kirjailematta nettisivuille. Osta-nappi siis löytyy, mutta lukijat tulevat sivulle sisällön perässä.

Olemme kuitenkin tarttuneet haasteeseen. Tulevien kuukausien aikana Druidi uudistaa verkkosivunsa. Samalla päivitämme sisältöstrategiamme, joten juttua ja taistelutarinoita pukkaa jatkossa säännöllisin väliajoin – sekä verkkoon, että uutiskirjeen muodossa.

Liity siis sisäpiiriimme ja kuule parhaat jutut ennakkoon liittymällä postituslistallemme tästä :)

 

Header-kuvan lähde: http://goo.gl/KguqYd

Haluatko tietää lisää?

Ota yhteyttä