Hyvä käyttökokemus on merkittävä kilpailuetu

Käyttökokemus ratkaisee – panosta siihen fiksusti

Mikko Hämäläinen
25.01.2017
|
Mikko Hämäläinen

Verkkopalveluiden muutospaineet keskittyvät usein ulkoasuun ja toiminnallisuuteen. Kuluttajakaupassa rahaa ei tehdä tietorakenteilla ja taustajärjestelmillä, vaikka ne ovatkin kriittinen osa kokonaisuutta.

Jos kauppa ei tao verkossa tulosta, kutsuu järkevä asiakas paikalle tuskan määrästä riippuen joko palvelumuotoilijan tai käyttöliittymäsuunnittelijan. Verkkopalvelun pintaa sitten hierotaan, kunnes sen käyttökokemus on kohdillaan ja kassavirta kasvaa toivotulle tasolle.

Perinteinen ohjelmistokehitysmalli kytkee käyttöliittymän ja sen taustajärjestelmän tiukasti toisiinsa. Jos toiseen koskee, joudutaan muokkaamaan toistakin. Tuplatyö on hidasta ja molemmat pitää tietenkin testata huolellisesti, jotta homma ei karahda karille heti palvelun julkaisun jälkeen. Kehityksen hitaus ja kalleus summaa oivasti sen, minkä takia usein tyydytään keskinkertaiseen käyttökokemukseen eikä palveluihin uskalleta koskea enää julkaisun jälkeen.

Meidän ratkaisumme on erottaa käyttöliittymä ja taustajärjestelmä erillisiksi kokonaisuuksiksi, jotka kuitenkin pelaavat yhteen. Näin vältämme tuplatyön, kehitystyö sujuu näppärästi eikä korkea hintalappu säikäytä asiakasta. 

Suunnittelu on projektin tärkein osuus, jossa tekniikka ja tunteet nidotaan yhteen. Näin syntyy loppuasiakkaan käyttökokemus. Kuten kaikki myyjät tietävät, on kaupanteko myös tunnepeliä. Siksi positiivinen erottautuminen perusverkkokaupasta tai ajanvarausjärjestelmästä palkitaan varmasti. Meillä designerit ovat aina osa toteutustiimiä, sillä projekteja toteutetaan ketterästi vaiheittain ja tiivis kommunikaatio koodaajaporukan kanssa on välttämätöntä.

Tekniikan kehittymisen myötä käyttöliittymien suunnittelu ja toteutus on erikoistunut omaksi taiteenlajikseen, ja niinpä meilläkin on monia siihen erikoistuneita osaajia. Käyttöliittymän toteutustekniikka valitaan aina asiakastarpeen mukaan. Frontend-puolella pinnalla olevat tekniikat vaihtuvat viikoittain ja muotivirtausten huipulla pysyminen on kallista ja turhauttavaa. Onkin järkevää valita vakiintuneita ja luotettavia ratkaisuja, jotka todennäköisesti ovat tuettuja vielä parinkin vuoden päästä.

Taustajärjestelmänä käytämme Drupalia sen joustavuuden ja valmiiden komponenttien takia. Drupal on laajoihin kokonaisuuksiin tarkoitettu avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmä. Se on helppo saada keskustelemaan muiden asiakkaan käytössä olevien järjestelmien, kuten autentikointipalveluiden, tilausjärjestelmien tai markkinointiautomaatiosoftien kanssa. Valmistuote taustajärjestelmänä säästää aikaa ja mahdollistaa keskittymisen käyttökokemuksen kehittämiseen. Palvelu saadaan nopeasti markkinoille, minkä jälkeen sen käyttökokemusta on helppo viilata käyttäjiltä saadun palautteen perusteella.

Kuluttaja käyttää palveluita onnellisen tietämättömänä taustajärjestelmän hienouksista. Hän on kuitenkin yhä vaativampi ja valikoivampi palveluiden tarjoaman kokemuksen suhteen. Yhä useammin juuri palvelun käyttökokemus ratkaisee, ostaako kuluttaja vai ei. Jos ostoaie ei realisoidu, voimme yhdessä asiakkaamme kanssa kehittää käyttöliittymää myyvemmäksi aiempaa helpommin ja nopeammin.

Ota yhteyttä ja kerro meille haasteistasi, niin etsitään niihin yhdessä ratkaisut.

 

Tämä blogijuttu on alun perin julkaistu Alma Talent Eventsin Digital Business Day 2017 -tapahtuman sivuilla 15.12.2016.

Lisää uusi kommentti

Puhdas teksti

  • HTML-merkit ovat kiellettyjä.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.